Het antwoord op al u vragen en meer ..... - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu Het antwoord op al u vragen en meer ..... - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu

Het antwoord op al u vragen en meer .....

Blijf op de hoogte en volg Remco

19 Januari 2013 | Finland, Jyväskylä

Daar is dan maar weer eens een nieuw reisverslag. Ik heb deze keer eigenlijk niet zo heel veel te vertellen maar we zullen wel zien hoe lang het verhaal dit keer gaat worden.

Om te beginnen heeft het gezien de berichten die ik uit Nederland krijg geen zin meer om op te gaan scheppen over de hoeveelheid sneeuw die hier ligt. Al moet ik zeggen dat hier de trein met sneeuw wel gewoon rijd. en niet zoals al die mailtjes die ik deze week van de NS kreeg met een aangepaste dienstregeling.

In de hoeveelheid sneeuw is eht hier vooral oude sneeuw die er nog ligt. Het smelt namelijk niet weg bij Min 25 of zoiets. (gister). Dat is waarschijnlijk het grootste verschil met Nederland. Er ligt hier veel sneeuw omdat het niet weg gaat. Het sneeuwt dan net vandaag maar dat gaat niet zo heel erg hard. Dit zorgt er overigens wel voor dat je hier heerlijk kunt snowboarden. met een skipiste op 7 km afstand.

Ik zal eerst maar eens ingaan op de vragen die bij het vorige reisverslag gesteld zijn. Allereerst leer ik hier ook wat. Dit kan nog niet met zekerheid zeggen aangezien ik nog maar een paar lessen heb gehad. en ik daarom ook nog niet kan zeggen hoe diep er op de stof in gegaan wordt. maar ik kan zeker zeggen dat dit goed is voor mijn Engels. aangezien ik nu steeds makkelijker kan schakelen tussen het nederlands en het engels. En ik voor een groot gedeelte van de tijd in het Engels aan het denken ben. waardoor ik soms niet meer op het nederlandse woord kan komen.

De vakken die ik hier op dit moment volg zijn: Supply Chain Managment, Electrical Engeneering, Machine parts, Material Technolegy, Matrials Handling and Warehousing, Purchasing.

Hierbij is Matrials handling en Warehousing tot nu toe nog veel herhaling op wat ik in Nederland al heb geleerd. Wat er voor zorgt dat het niet heel intressant is. Dus ben ik met dat vak vooral bezig het aan mijn Franse medestudent uit te leggen. (Ik zou haast frans moeten gaan leren). (er zijn hier namelijk best wel veel franse die slecht engels spreken. gister lagen we bijvoorbeeld dubbel van het lachen omdat die franse student ungry (uitgesproken als angry> boos) terwijl hij bedoelde te zeggen Hungry> honger had) maar dat even tussen door

De andere vakken hebben allemaal wel nieuwe kennis of een andere benadering waarvan ik denk dat ik nog wel wat ga leren maar dat moet de toekomst uit wijzen.

Tweede vraag was: zijn de nachten hier nog zo lang. Dit valt zeker wel mee het wordt hier eigenlijk met de dag lichter. Het wordt tussen negen en 10 (of zoiets ik slaap dan nog/ of zit op school (eigenlijk het zelfde) licht en het is hier om 16.00 nacht. maar dat went heel goed. Je hebt gewoon de hele dag het licht aan waardoor je wel een beetje de tijd kwijt bent en om 23.00 denkt oh ik wou om 22.00 naar bed. maar verder geeft het geen problemen.

Oke en dan nu wat ik deze week heb beleefd. Hier kan ik eigenlijk best wel kort over zijn ik ben deze week naar school geweest en ik dinsdag voor het eerst in mijn leven de was gedaan. En het beviel me niet, wanneer ik thuis kom mag mijn moeder dat echt wel weer voor mij gaan doen. Daar heb ik echt geen problemen mee. Het was overigens wel grappig om mijn kamer helemaal vol te hebben hangen met kleren. Die een plekje nodig hadden om te drogen. Ik had niet echt iets om het aan op te hangen dus had ik alle kast deuren en stoelen in mijn kamer vol gehangen met kleren. Ik zal er wel een foto van aan dit reisverslag toevoegen.

Verder heb ik op Woensdag mijn fiets opgehaalt waarna ik gister omdat het mooi weer (min 25 en een strak blauwe lucht) was een rondje ben gaan mountainbiken. Hierbij heb ik een paar hele mooie foto's kunnen maken. Het gevolg was echter wel een paar bevroren tenen. (ondanks 2 paar sokken)

Het mountainbiken is hier met al die heuvels waar de hele stad op is gebouwd wel heel zwaar. dus ging ik uiteindelijk voor een rondje achter het gebouw, door over padjes te gaan van 10 centimeter breed, met aan beide zijdes een randje sneeuw van een halve meter. Dit was leuk maar heel lastig want elke stuur fout betekende sneeuw happen en weer op stappen. maar dat houd het uitdagend. Ik moet alleen wel gaan trainen wil ik hier 40 kilometer gaan fietsen, wat is dat zwaar, berg op fietsen.

Verder begint iedereen hier ziek te worden (ik niet). maar dat is nog wel te begrijpen wanneer je constant +20 (binnen) naar -20 (buiten) gaat. want ja in het land van de Sauna weten ze wel hoe je moet stoken.

Dat was het wel weer voor deze keer. Ik ga proberen volgende week vrijdag of zaterdag weer een nieuw verslag te maken. Maar we zien wel weer. Ik vind het in iedergeval leuk om te lezen dat mensen mijn reisverslagen lezen. en mij volgen ookal ben ik even niet in Nederland. en het is altijd leuk als je een reactie achterlaat.

Moi Moi Remco

  • 19 Januari 2013 - 21:48

    Jan & Jennie:

    Bedankt voor de vragen die je hebt beantwoord, het geeft ons in iedergeval het idee dat je niet alleen aan het verbazen bent maar ook lerend. Inderdaad mooie foto's, dat is ook een mooie manier om mee te beleven. Voor het verbeteren van fietsprestaties hebben ze ook iets uitgevonden, is bij ons nogal in het nieuws. Het is alleen jammer dat je de medialles moet inleveren, maar hard bergop ga je er wel mee. Goede tijd gewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Student logistiek en technische vervoerskunde. die voor een half jaar op uitwisseling gaat naar Jyväsklyä, Finland.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 18584

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: