bewolkt lapland en the week after - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu bewolkt lapland en the week after - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu

bewolkt lapland en the week after

Blijf op de hoogte en volg Remco

25 Februari 2013 | Finland, Jyväskylä

Hallo allemaal,

Zoals eerder aangegeven zou het wat langer duren voordat dit reisverslag online zou komen. Nu is echter het probleem dat op het moment dat ik dit aan het schrijven ben het internet het niet doet. Omdat ze iets met de netwerk kabels aan het doen zijn. Dus wat er in dit verslag staat zijn mijn belevenissen tot en met vrijdag 22-2. (geschreven zaterdag 23-2). Hierbij ga ik weer eens proberen om samen te vatten wat ik de afgelopen tijd heb mee gemaakt. Dit keer zelf de afgelopen twee weken.

Dus wat heb ik de afgelopen twee weken gedaan. laten we beginnen bij de maandag, dinsdag en woensdag van week 6 (ma 11/2). In deze drie dagen ben ik druk bezig geweest om mijn laatste lessen voor de lapland trip te volgen. Daarnaast had ik enkele verslagen die ik hier nog even moest afronden. Daarnaast naast ben ik deze dagen bezig geweest met wat ik allemaal mee moest nemen naar het noorden des europa. Het waren dus een paar afrondende en voor bereidende dagen.

Ook ben ik op dinsdag voor het eerst volgens goed fins gebruik naar de sauna geweest. Ik zat al een tijdje, van ja dat moet ik gaan doen. De sauna is namelijk een belangrijk onderdeel van de Finse cultuur, waardoor ik het niet kon overslaan. Het is zeker iets wat ik nog een paar keer ga herhalen. (ik heb

Op de donderdag van die zelfde week was het vertrek naar Lapland geplant, dit bekende om 1:30 (s’nachts/s’ochtends) bij het trein/bus station van jyvaskyla staan om te vertrekken. Ik kan je zeggen dit is vroeg/laat. Ik heb niet zo heel veel geslapen die nacht. (het plan was om dit in de bus te doen, nadruk op het plan was). En daarna met de bus richting Saariselka (lapland dus). Dit is zo ongeveer 10 uur rijden met de bus. Daar kwamen nog wat stops onderweg bij. Met het gevolg dat we ongeveer om 19 a 20 uur aankwamen bij onze cottage. (het gevolg was wel dat ik vervolgens helemaal in de war was met welke dag het ook al weer was.

Onderweg hebben we enkele stops gehad. Namelijk, in Santa Claus village, en bij het snowcastle. Het snowcastle was een interessante stop. Hierbinnen zijn namelijk verschillende ijs en sneeuw sculpturen te vinden. Wat een heel mooi beeld geeft. (zie enkele foto’s). Hier is zeker heel wat tijd aan besteed en dan te bedenken dat dit zomers wegsmelt en ze voor de volgende winter weer opnieuw moeten beginnen en alles weer compleet anders is. De sculpturen en de kamers zijn echt heel mooi gemaakt.

Santa Claus Village vond ik zelf niet zo heel veel aan, waarschijnlijk ook omdat ik van te voren al heel erg pessimistisch was. Het was een grote toeristen show, en ik heb al niet zo veel met de kerstman. Maar ja het was onderdeel van het programma, dus ga je er maar heen en slenter je er een beetje rond. Nog wel met de kerstman op de foto geweest. (geen bewijs dat koste namelijk geld, vond ik het niet waard).

Op vrijdag (Geloof ik) had ik een sportsday, dit hield in dat ik eerst een stukje met sneeuw schoenen ging lopen. Al hadden die volgens mij niet zo heel veel nut aangezien ik nog steeds een halve meter wegzakte in de sneeuw, maar in ieder geval zag het er heel grappig uit. Een groep mensen die zich op een besneeuwde helling naar boven aan het werken was. (in ganzenpas, want dan was het makkelijker). Daarna gingen we langlaufen, (of zo als ze hier zeggen skiën). Dit is denk ik niet echt een sport voor mij, maar ja je bent in Finland en hier leren ze het op het moment dat wij leren lopen en fietsen. Dus dan moet je het een keer proberen, maar het probleem was eigenlijk dat we allemaal de skilift miste, en het stukje bergaf het leukst vonden. Gevolg is dat we maar beter kunnen gaan Skiën (zoals wij skiën zien).

Op zaterdag had ik een vrije dag, omdat ik de groep niet volgde in het gaan naar de Noordelijke IJszee. Ik had hier van te voren niet zo heel veel zin, en ik had naar mijn mening al genoeg activiteiten geboekt, al heb ik daar achter af nog wel een beetje spijt van. Zwemmen in de Noordelijke IJszee had ik nog wel een keer willen doen. Omdat ik toch niks te doen had ben ik gaan snowboarden, op de noordelijkste skipiste van Finland. Het was hier lekker rustig, wat als gevolg had dat ik na drie uur non-stop snowboarden bekaf was, aangezien ik constant in een skilift of op een piste stond. Onderweg bijna niemand tegen gekomen. Over de 15 pistes waren er in totaal ongeveer 20-30 mensen (denk ik).

Op Zondag heb ik als eerste een husky safari gedaan, dit klinkt spannender als het is. Al is het wel heel leuk om te doen. Hierbij sta je op een husky slee en probeer je op tijd te remmen en er niet van af te vallen. Sturen hoef je hierbij niet te doen, aangezien de honden weten waar ze heen moeten, en dagelijks het zelfde rondje vaak lopen. Toch is het wel een geinige ervaring om te doen. Daarna heb ik ook een rondje gereden op een sneeuwscooter. Dit is misschien meer mijn ding, aangezien je hier meer moet doen. Al met al was het toch een hele leuke dag, waarbij het weer heel gezellig was.

Op maandag was het een vrije dag, en de laatste voor vertrek en hebben we niet zo veel meer gedaan, omdat we voor ons idee alles gedaan hadden wat we wilden doen. Er zijn nog een paar dingen die ik ben vergeten te vertellen dus hierbij nog een paar activiteiten die ik in de avonden heb gedaan. (en verschillende keren).

Zo hadden we in onze cottage een sauna, dus was het heel makkelijk om elke avond even de sauna aan te zetten om even te ontspannen en weer op te warmen. Dit gaat niet altijd even goed, (het blijkt niet goed te zijn als je binnen een minuut of 3-5 de temperatuur 10 graden laat stijgen, dat was iets te veel water, gevolg dat het eens stoomcabine was in plaats van een sauna) Maar meestal ging het goed en hebben we heerlijk in de sauna zitten ontspannen. Maar ja het wordt op een gegeven moment wel een beetje warm als je een tijdje in de sauna zit, dus gingen we even afkoelen. Dit houdt in dat je naar buiten loopt, een grootte sneeuwhoop op zoekt aanloop neemt en op je buik in de sneeuw land. Hierna draai je je om en ren je weer naar binnen waar je een koude douche neemt om de sneeuw van je lichaam af spoelt. Om daarna weer in de sauna in te gaan,om het ritueel weer te herhalen. (dit heb ik overigens niet elke avond gedaan).

Daarnaast hadden we elke avond de hoop om het Noorderlicht te zien (niet gelukt, het was bewolkt). Maar om het toch te proberen zijn we meerdere malen de heuvel bij onze cottage op gelopen, om te kijken of er wat te zien was. En aangezien er de langste sleehelling van europa (1.5 km) op die zelfde heuvel lag, gingen we met de slee weer naar beneden. Dit is best grappig om te doen, aangezien je soms echt geen hand voor ogen zag. En je slee op sommige moment meer in de lucht (of de rand van de baan) dan op de baan zelf was. Maar zoals je merkt leef ik op dit moment nog. Dit sleeën hebben we ook enkele keren overdag gedaan. En houdt eigenlijk in dat je 15-20 minuten een heuvel op aan het lopen ben, om vervolgens in 5 minuten naar beneden te vliegen (ook letterlijk). Maar ondanks de gemiddelde leeftijd van een jaar of 21 vond iedereen het leuk om te doen.

Op maandagavond zijn we weer terug gegaan richting Jyvaskyla. En hier kwamen we dinsdag (ochtend/nacht) om 5.00 aan. Vervolgens maar snel naar bed gedaan en verder heb ik die dag niks anders gedaan dan mail lezen, wasdraaien en slapen. Aangezien ik een paar schooldagen had gemist, en de volgende dag gewoon weer lessen had.

Op woensdag donderdag en vrijdag had ik weer mijn gewone lessen. Al moet ik zeggen dat ik op woensdag nog met mijn gedachten in lapland zat wat het volgen van de lessen een stuk lastiger maakt, en helemaal het samenwerken. Op vrijdag zijn we met een groep naar een concert van een Finse band geweest. (satelite stories). Dit was eigenlijk nog best goede muziek. Verder ben ik op vrijdag ook nog naar een floorball wedstrijd geweest. (dit is een soort ijshockey in een gymzaal). Mede door de eindstand (5-4, 5min voor tijd 2-4) was dit een hele interessante wedstrijd om naar te kijken, Nu ben ik bezig om alle verslagen die ik binnenkort moet af moeten bij te werken.

Dus dit was het wel weer z’n beetje. Dus tot de volgende keer maar weer
Remco

  • 25 Februari 2013 - 19:08

    Jan & Jennie:

    Je hebt een enorme logistieke ervaring in Noord Lapland. Weer een paar mooie manieren geexpirimenteerd om van A naar B te komen.
    Dat de studie hierna niet zo vlot loopt, kan ik me levendig voorstellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Student logistiek en technische vervoerskunde. die voor een half jaar op uitwisseling gaat naar Jyväsklyä, Finland.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 18581

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: