Bijna vakantie - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu Bijna vakantie - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu

Bijna vakantie

Blijf op de hoogte en volg Remco

29 April 2013 | Finland, Jyväskylä

Goede dag allemaal, dit zal waarschijnlijk mijn laatste reisverslag zijn onder een Koningin in Nederland. Tja er veranderd een hoop in de tijd dat ik hier in Finland ben, kom ik straks terug en dan is er een andere Paus en een ander Staatshoofd. Wat gaat er allemaal nog veranderen in de periode dat ik hier ben.

Maar ik zal me in dit reisverslag focussen op wat ik zelf aan het doen ben geweest. Dat is namelijk ook waarom jullie die verslag lezen, de gebeurtenissen in Nederland weten jullie waarschijnlijk beter dan mij. Aangezien ik alleen maar nieuws sites lees, en niet het gesprek er over heb.

De afgelopen school week stond in het afronden van de vakken. Dit houd in dat ik verschillende examens heb gemaakt. En naar eind presentaties moest luisteren en houden. Dit gaf dat ik het vooral aan het begin van de week druk had omdat ik mijn tijd aan het leren moest zetten Zoals wel vaker had ik hier weining zin in. Maar ja ik moest wel. De examens moesten gemaakt worden en het liefst met een goed eindresulaat. Dit is voor de vakken goed gelukt. Ik heb al mijn examens van vorige week gehaald met een resultaat waar ik me in kan vinden. Dus ik hb nu bijna al mijn vakken voor nu afgesloten.

Ik heb vorige week ook nog een herkansing voor een vak gehaald. Dit niet omdat ik het vak niet had gehaald, maar omdat ik niet tevreden was met het eindresultaat van het vak. Naar mijn mening moest ik het veel beter kunnen. Ik wist namelijk alles op het examen, maar de enige reden dat ik niet de volledige punten kreeg, was omdat ik te weinig had op geschreven mijn antwoord was te kort naar de mening van de docent wat er stond was goed, maar ik had er meer over kunnen vertellen. Daarnaast had ik een "klein/dom" foutje (zeg maar heel dom en groot) gemaakt. Ik was de kosten aan het berekenen zonder het te vermenigvuldigen met de waarde. Waardoor de kosten verrassend laag waren, en bovendien hellemaal niet de eenhied € kon hebben.

Om te vieren dat de meeste vakken afgerond waren en bijna iedereen vakantie heeft. ben ik donderdag avond naar een studentenfeest geweest wat georganiseerd was door de studievereniging.

Op vrijdag had ik een vertrek orientatie waarin er besproken werd wat je allemaal moest doen voordat je naar huis vertrok. Dit ging over de in te vullen formulieren en wat je allemaal moet doen om te zorgen dat je studie punten ook bij je eigen programma er bij komen.

In de middag gingen we met de uitwissellings studenten van de school of Technology naar de Natuur campus van JAMK geweest. Deze campus ligt z'n 60 km ten noorden van Jyvaskyla.en was ongeveer een met de bus. In deze campus doen ze onderzoek naar duurzame energie op basis van houtsnippers. Daarnaast hebben ze een soort van dierentuin/kinderboederij. We gingen dus met een groep studenten van 20+ naar allemaal dieren kijken. Wat op zich wel weer grappig is.

Op zaterdag had ik met de ander "Friends" van mijn Finse famillie afgesproken aangezien we elkaar als groep al weer een tijdje niet hadden gezien/gesproken. Het plan was aan het begin om met elkaar te gaan BBQ'en. Dit werd door het weer afgelast en vervangen voor koffie, wat om een of andere reden ijs is geworden. Daarna zijn we nog met een elkaar naar een kermis geweest. We vroegen ons namelijk af wat daar aan de hand was. En uiteindelijk waren we er toch. Dus hebben we het maar gezellig met elkaar gemaakt.

Op zaterdag avond had ik het eerst afscheidsfeestje. Van mensen die binnenkort alweer naar huis vertrekken, of eerst op reis gaan, maar al z'n beetje voor het laatst in Jyvaskyla zijn in het weekend. Dit was een gezellige avond met een groep, waarbij ik vooral achteraf bedroeft was dat het alweer richting het einde gaat.

Op zondag heb ik een rondje gefietst en voor de rest niet zo heel veel gedaan. Dit fietsen ging niet altijd even goed, omdat ik wou gaan mountainbiken, en er op sommige plekken nog z'n 20cm sneeuw bleek te liggen, en op andere gedeelte het meer een moeras was dan een weg. Maar ik heb wel lekker gesport en weer even bezig geweest.

Vandaag heb ik even het resultaat van een toets op gehaald, dat was het enige wat ik op school te doen had. Dat was tijd goed besteed. Ik heb alleen vrijdag nog een examen, en als ik die goed afrond heb ik voor de komende weken even vakantie. Want mijn laatste vak begint pas eind mei.

Deze week ga ik dus maar leren voor de laatste toest, 1 mei vieren, aan opdrachten van de hogeschool Rotterdam werken en mijn Minor (Vakken volgend schooljaar) kiezen. Dus ik ga maar weer eens leren.
remco




  • 29 April 2013 - 17:56

    Alb:

    remco
    leuk weer iets van je te vernemen
    ik vind het heel mooi dat je het volhoud iedere week ons op de hoogte houden van je bezigheden
    je zult je straaks wel vervelen 3 week vakantie heb je al een idee hoe je doe moet invullen
    oom harm is vandaag begonnen met poten en zaaien dat is laat dit jaar
    zie je daar in de omgeving ook al boeren werken op het land, ze zeggen als het daar voorjaar word het in de natuur alles snel en uitbundig gaat mede door de daglengte
    ik hoopt dat het je lukt de komende tijd vol te plannen en verneem graag je verdere belevenissen
    vr groet
    alb

  • 29 April 2013 - 19:42

    Jan&Jennie:

    Je verbaast je over veranderingen in de rest van de wereld, maar heb je je eigen leven nog wel een beetje overzien? Van week op week doe je dingen die je thuis niet deed. Geniet je van zaken die je voorheen nauwelijks in het oog had. Ga je naar een studievereniging of feest te vieren, en herkanst van een acht naar .... Ben benieuwd of de mensen die je blog niet lezen, je nog weer zullen herkennen als je thuis komt.
    Bij ons is de natuur bezig behoorlijk te ontwaken, hoe gaat dat in jouw omgeving, wat gebeurt er als sneeuw voor de zon verdwijnt? Hoe snel is het blad aan de boom en de bloem op het veld?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Student logistiek en technische vervoerskunde. die voor een half jaar op uitwisseling gaat naar Jyväsklyä, Finland.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 18591

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: