VappuGospel - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu VappuGospel - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu

VappuGospel

Blijf op de hoogte en volg Remco

05 Mei 2013 | Finland, Jyväskylä

Nadat ik vorige week het reisverslag online had geplaatst heb ik op het laatste moment mijn plannen nog veranderd. Ik had namelijk net het reisverslag online gezet te horen gekregen dat er op dinsdag een Christelijk festival in Finland was. Dit was echter in Kouvola, wat ongeveer 200km ten zuiden van Jyväkyla ligt.

Op maandagavond ben ik druk bezig geweest om er voor te zorgen dat we vervoer, tickets en een groep hadden om naar VappuGospel te gaan. Dit was een hoop last minut werk.

Maar het is gelukt en op dinsdag ben ik met een groepje van drie exchange studenten, met een gehuurde auto naar Kouvola geweest voor een geweldig festival. Op dit festival waren er verschillende muziek soorten, van allerlei christelijke artistien. Dit is altijd wel verwarrend en mooi om mee te maken. Het zou Finland niet zijn als hier ook geen Metal band bij zat. Dit was voor mij echt het diepte punt van de avond, maar overal was het een geslaagde avond.

Dit festival duurde tot na 1 uur s'nachts/s'morgens. wat opzich geen probleem was, ware het niet dat we nog 200km terug moesten met de auto. En we op de heen weg al om 8 uur vertrokken waren. Het gevolg was dat iedereen een beetje moe was. En ookal wou ik wakker blijven om degene die aan het rijden was te ondersteunen, ben ik toch meerdere keren in slaap gevalen. en toen we om 5 uur weer thuis waren, was het al weer licht buiten, maar toch was ik blij dat ik in mijn bed kon kruipen. ik was op dat moment al z'n 22 uur "wakker".

Ik moet nog even het eerste gedeelte van de naam van het festival toelichten. Vappu is de finse naam voor de internationale dag van arbeid. Dat wordt hier groot gevierd op de avond er voor. Met als gevolg dat er op die dag zelf niet zo heel veel gedaan wordt. Het is niet voor niks ook een nationale vrije dag, die dag van arbeid.

Nadat ik woensdag zo veel mogelijk had geslapen, was ik maar eens begonnen met het leren voor mijn toets van vrijdag. Dit had ik eigenlijk dinsdag/maandag avond willen doen, maar ja daar kwam wat tussen.

Op donderdag had ik een afsluitend event van het Friend Family programma. Daarvoor alle studenten en families uitgenodigd, ookal was niet iedereen aanwezig was het toch een hele gezellige dag met zijn alle. waarbij we eerst met de studenten naar een chocolade winkel van een locale fabriek zijn geweest. en daarna naar en design winkel waar we de mogelijkheid haden om nog wat souvenirs en kaarsen, een hele hoop kaarsen, te kopen. Daarna ontmoeten we de families voor een gezamelijke maaltijd, waarbij we gezellig hebben zitten praten. en al met al een gezellige moment hadden.

Op vrijdag had ik mijn voorlopig laatste examen, (alleen het laatste vak nog, maar ik weet niet of die wel een examen heeft) Dit examen was een stuk moeilijker dan ik had gedacht. Het was een heel erg technisch vak over lagers en toleranties. Eigenlijk in het algmeen over machine onderdelen, maar dit waren de twee hoofdpunten. Dit was een vrij lastige toets. Ik verwacht hem wel gehaald te hebben maar niet met een hoog cijfer. De toets had in totaal 20 punten en 2 punten per vraag. Het gaat dus heel snel als je een fout maakt. En als je maar een gedeelte van het antwoord goed hebt, kost het je toch relatief veel punten.'

Gister had ik nog met een groepje een afsluitende bbq, omdat er twee deze week uit Jyvaskyla vertrekken. En om nog van de laatste momenten te genieten. gingen we lekker in de regen bbq'en, hoe ongezellig dit ook klinkt. het was een goed succes. Al werd het naar het eind toe toch wel een beetje koud in mijn T-shirt.

Vandaag ben ik bezig geweest met een soort van Aftermovie, van het festval van afgelopen dinsdag. Als een soort van tijdsverdrijf en om een idee te geven wat voor festival het was. Het was ook een goed idee om dat ik gelijk alle foto's kon bekijken. hier is een link naar de video, die ik er van gemaakt heb. http://www.youtube.com/watch?v=nFyxjaR8uZE

Verder ben ik deze week bezig geweest met het kiezen van mijn minor. en ik kan maar een ding zeggen. wat is dit moeilijk. als iemand een idee heeft wat ik moet gaan doen, dan hoor ik het graag, want ik hou er om een of andere reden niet van om keuzes te maken. Maarja het moet nou eenmaal gebeuren, en langzaam aan vallen er steeds meer minoren af. Op dit moment staan er nog 3 op the shortlist. Dus waarschijnlijk aan de eind van de week heb ik een beslissing genomen, maar dat blijft lastig. het komt wel goed.

Ik geloof dat mijn verslag lang genoeg is. Nog even terug komend op de vragen van vorige week. de natuur begint weer een beetje op gang te komen hier. en vooral het mos en de bomen worden weer groen, maar de andere planten zijn nog bruin, en zie je dat ze moeite hebben gehad onder de sneeuw. Dus bloemen die in bloei staan, zijn hier nog niet echt te zien, Ook op op de akkers wordt nog niet echt gewerkt, omdat de bovenste laag helemaal doorweekt is, en daaronder is het volgens mij nog gedeeltelijk bevroren.

Okee, tot de volgende keer.

  • 06 Mei 2013 - 19:56

    Jan&Jennie:

    van een serieus studie bericht val je zo een andere week in, een feestweek voor het feestbeest, met als tractatie een toefje examen.
    Leuk zo'n fins avontuur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Student logistiek en technische vervoerskunde. die voor een half jaar op uitwisseling gaat naar Jyväsklyä, Finland.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 18587

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: