Aland - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu Aland - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu

Aland

Blijf op de hoogte en volg Remco

19 Mei 2013 | Finland, Jyväskylä

Hallo,
de afgelopen week was ik zoals eerder gemeld niet in Jyvaskyla. Ik had een korte vakantie trip naar Aland gepland. Waarbij ik daar ben gaan fietsen en ontspannen. Dit ontspannen in vooral geestelijk aan gezien ik fyskiek best wel druk bezig geweest.

De afgelopen week heb ik ongeveer 420 km op een fiets afgelegd, waarbij ik met name op dinsdag, woensdag en donderdag de km heb gemaakt. Dit waren namelijk de dagen dat ik volledig in Aland heb doorgebracht. de andere dagen waren onderdeel van het reizen. maar daar later meer over.

Op zondagmiddag nadat ik het reisverslag online had gezet. had ik nog een bbq met een paar klasgenoten. Hierbij hebben we gezellig met elkaar zitten eten. Voordat mensen richting huis vertrekken, om op deze manier toch nog het semester af te sluiten. Er gaan namelijk steeds meer mensen naar huis. ook mensen die hier fulltime studeren gaan vaak voor de zomer even naar huis of hebben een zomer baan elders in finland. Hierdoor wordt het in jyvaskyla steeds rustiger.

Na deze bbq begon mijn vakantie. Om de boot naar Aland te halen moest ik namelijk een dag eerder vertrekken. Ik spendeerde mijn zondagmiddag avond daarom aan het reizen naar Turku. Tijdens de treinreis heb ik geprobeerd wat finse tradities was reizen in stilte te doorbreken door met de persoon naast mij te praten. Ik moet zeggen dat moet ik vaker doen. Op het stuk dat we samen hebben gereisd ging het een stukje sneller (voor mijn gevoel) dan anders. Turku is de eerst hoofdstad van Finland (vroeger toen helsinki het niet was) en daarnaast is dit ook de vertekpunt van mijn Boot naar Mariehamn (Aland). s'avonds in Turku nog even rond gefietst om de stad te bekijken. Er staat hier enkele oude gebouwen, wat vrij zeldzaam is in Finland.

Vervolgens had ik op maandagochtend de boot naar Mariehamn de grootste (ik zou bijna zeggen enige) plaats op Aland. Dit wordt ook weergegeven door het feit dat overal op Aland verkeersborden staan met de afstand en richting naar Mariehamn. Als je het niet meer weet gewoon terug rijden naar Mariehamn lijken ze haast te zeggen.

Tijdens deze boot toch heb ik me best wel verveeld, moet ik eerlijk bekenen. De boot toch duurt ongeveer 5 uur en na drie keer een rondje lopen heb je het schip, de winkel restaurantjes wel weer gezien. Dus ben ik maar mensen gaan kijken. Hierbij heb ik me verbaasd over drie dingen. Hoe oud iedereen was (echte vakantie begint pas in juni). Hoeveel bier en ander alcohol er in winkel beschikbaar is en verkocht wordt. Mensen gaan echt met boodschappen wagens vol bier weg. Ook hoe vroeg sommige mensen al beginnen met drinken snap ik ook niet om tien uur had ik de eerste mensen al met bier gespot. Ik moest toen nog ontbijten.

Nadat de boot was aangekomen in Mariehamn ben ik eerst naar de toeristen informatie geweest om een kaart en informatie over het eiland te krijgen. Zoals waar wel en niet naar toe te gaan. Nadat ik deze informatie gekregen heb, heb ik nog een rondje Mariehamn gefietst om deze plaats te bekijken. Om vervolgens naar het hotel te fietsen, waar ik de komende dagen ging overnachten.

Het hotel was redelijk centraal gelegen waardoor ik makkelijk verschillende kanten van Aland kon gaan bekijken. bij de foto's zal ik ook een route kaartje toevoegen om een idee te geven van de route die ik gefietst heb.

Op dinsdag was ik noord aland aan het ontdekken toen het begon te stort regenen. Ik moet zeggen dat fietsen in de kou, regen en met tegen wind op eens een stuk minder leuk is. helemaal omdat ik dat daarvoor gewoon goed fiets weer had. waarbij ik rustig in mijn korte broek mijn kilometers kon maken. ik was dan ook uitgeteld en toe aan een douche toen ik terug kwam bij het hotel.

De rest van de week was het totaal ander weer, met als een gevolg dat ik op woensdag vreselijk ben verbrand. ik had helemaal niet door dat de zon zo fel was. Het was namelijk ongeveer 10-11 graden, zon en een licht windje. er was dus ook genoeg om je af te koelen waardoor de temperatuur precies aangenaam was. Maar ja ondertussen wel de hele dag in de zon zonder je in te smeren. Hier heb ik gelijk van geleerd en op donderdag zonnebrandcreme gehaald om erger te voorkomen. Op woensdag heb ik west Aland verkend waarbij ik ongeveer 115 km heb afgelegd. Dit was iets te ver voor mij waardoor ik helemaal uitgeput weer terug kwam in het hotel. Op donderdag heb ik de afstand daarom iets korter gehouden toen ik richting het oosten van Aland ging.

Op Vrijdag ging ik alweer richting huis. daarbij had ik een middag boot naar Turku. De ochtend had ik daarom besteed aan het verkennen van een stukje zuid aland. dit was een korte omleiding in de route naar Mariehamn, aangezien ik daar toch weer de pont moest hebben naar Turku. Deze omleiding was eerst te kort, met als gevolg dat ik te vroeg in Mariehamn zou aankomen en daar te lang zou moeten wachten. Dus had ik er een stukje aan vast geplakt. en ik zou mezelf niet zijn als ik in dat laatste stukje niet verkeerd rij en verdwaal. gelukkig had ik dit op tijd door en was ik uiteindelijk nog ruim op tijd in Mariehamn.

vervolgens ben ik weer met de boot naar Turku gegaan.Dit keer was het met een relatief nieuwe boot. (sinds januari in vaart) ik had dit keer wat meer te ontdekken waardoor de reis iets sneller ging. en ik minder lang mensen heb hoeven kijken. deze boot had echt een mega groot zonnedek wat met heerlijk weer echt een plus punt is. daarnaast was er ook genoeg buitenruimte waar je uit de wind kon zitten. het was bijna een cruise. Het was ook vernieuwend voor mij om te zien dat de boot op LNG (Gas) vaart. dit is nieuwe schonere technologie die ik nog niet in de praktijk had gezien. ik heb over het alegemeen niet heel veel met de scheepvaart maar dit soort dingen blijven toch interessant. ik studeer niet voor niks en technische opleiding.

ondanks al deze nieuwe techniek was de boot toch nog enkele minuten te laat in Turku. Met als een gevolg dat ik de laatste trein naar Jyvaskyla heb gemist. en nog een keer in Turku moest overnachten. voordat ik de volgende morgen de eerst trein naar Jyvaskyla kon nemen.

op Zaterdag ochtend dus met de trein naar Jyvaskyla, maar niet voordat ik om 6 uur mijn kamergenoten in de jeugdherberg had gewekt. ik liet namelijk wat vallen terwijl ik mijn spullen in het donker bij elkaar had aan het zoeken was. Met het gevolg dat ik iets te veel lawaai maakte. ik heb nog niet zo vaak iemand zo boos zien kijken. Dus ik ben daar heel populair weg gegaan.

Vervolgens was ik om 11.30 in Jyvaskyla. Hierna heb ik niet zo heel veel gedaan. ik ben eerst maar eens boodschappen gaan doen ik had namelijk niks te eten in huis. vervolgens ben ik s'middags naar de laatste kerk dienst van dit schooljaar geweest.(de kerk houd hier zomer vakantie)
s'avonds ben ik met een groepje het songfestival aan het kijken geweest. wat was ik dom, om hier mee in te stemmen. seriues ik heb maar de helft gezien omdat ik niet het juiste gebouw kon vinden. maar wat duurt dit lang. en wat zitten hier slechte liederen bij. helemaal het gedeelte met de uitslag duurde mij veel te lang. Maarja ik heb het overleefd.

Ik moet alleen eerlijk toegeven dat ik de nederlandse inzending niet zo mooi vond. (andere waren nog slechter). Het deense en het griekse nummer waren naar mijn mening een stuk beter. En het is bij de griekse echt niet alleen de titel. (is natuurlijk wel onderdeel)

Ik zal proberen binnenkort ook foto's toe toevoegen van Aland. Maar dit is een hele hoop werk. aangezien ik meer dan een 1000 foto's heb gemaakt. ik vraag me nog steeds af hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Aangezien ik het in combinatie heb gedaan met meer dan 22 uur fietsen.

  • 19 Mei 2013 - 19:52

    Alb:

    dag remco
    een leuk verslag
    het lijkt me best wel boeiend met al die schiereilanden
    je weet wel van aanpakken leuk zo n gesprek in de trein dan doe je nog iets informatie op lijkt mij
    we zien iedere keer weer uit naar je verslag bedankt daarvoor
    met zo n boot op gas hebben ze zeker een grote tank nodig
    heb je nog wat technische informatie op kunnen doen hierover
    dat verbranden zal wel weer komen van de lange dagen en een soort strand of eiland klimaat
    het allerbeste voor de komende vakantie week
    groet inaewachting
    alb

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Student logistiek en technische vervoerskunde. die voor een half jaar op uitwisseling gaat naar Jyväsklyä, Finland.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 893
Totaal aantal bezoekers 18567

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: