schaatsen skieen en een blauwe plek voor een week - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu schaatsen skieen en een blauwe plek voor een week - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu

schaatsen skieen en een blauwe plek voor een week

Blijf op de hoogte en volg Remco

03 Februari 2013 | Finland, Jyväskylä

Hallo allemaal,
ik begrijp dat jullie allemaal het verhaal achter het laatste gedeelte van de titel willen weten, maar helaas dat komt pas later. Als eerste wil ik nog even een toelichting op het vorige verhaal geven, want daar waren blijkbaar nog wat onduidelijkheden achter gebleven.

Daarom nog wat toelichting over mijn friendfamilly, om hier wat meer duidelijkheid over te geven. Allereerst het is een christenlijke finse famillie die veertig km boven Jyväskylä woont, dit houdt in dat ze op een hele mooie plek op het finse platteland wonen. Ze hebben echt een heel mooi, (momenteel wit) uitzicht.

Het gezin bestaat uit een finse vader en moeder met twee geadopteerde kinderen. en af en toe in het weekend ook nog pleegkinderen. Hun eigen kinderen zijn al lang het huis uit en zijn van een jaar of 30. Daarnaast hebben ze meer geadopteerde kinderen gehad die ook al weer het huis zijn.

Op dit eerste bezoek komen zekker nog wel vervolgen, maar hier zijn nog niet concrete afspraken over gemaakt. Afgelopen zaterdagavond ben ik met ze naar een internationale kerk dienst geweest waar ik ook kennis heb gemaakt met verschillende mensen. En een mooie leerzame kerkdienst heb gehad.

Oké het vervolg van wat ik deze week heb gedaan. Alleereerst ben ik afgelopen week zoals aangekondigd gaan schaatsen. En dit is tegelijk ook de helft van de reden waarom ik al de hele week een blauwe plek op mijn knie heb. Er zat namelijk een scheur in het ijs (die ik over het hoofd had gezien), met tot het gevolg dat ik na tien meter schaatsen al gestrekt op het ijs lag. De andere helft van de blauwe plek komt van het feit dat ik naar het meer waar ik heb geschaats was gefietst, maar het had net gesneeuwd, en na 50m moest ik remmen en uitwijken voor een auto, gevolg .... dag fiets hallo grond.

ik was dus in binnen een uur twee keer hard gevallen, maar verder is alles wel goed gegaan. Ondanks mijn blauwe plek, ben ik dinsdag gewoon gaan skiën. (wat ik tot dan toe nog nooit had gedaan, aangezien ik normaal snowboard) Ik had namelijk een afspraak met een duitser dat hij het mij ging leren (komt die niet opdagen), maar toch gewoon gaan skiën. En even in drie uur leren skiën. aan het eind kon ik redelijk skiën (iets wat ik absoluut niet had verwacht; ik ben namelijk ook maar 1-2 keer gevallen).

Verder ben ik deze week gewoon naar school geweest. Hierbij moet ik voor Supply Chain management een Game spellen waarbij we een soort van de supply chain moeten beheren. Dit valt eigenlijk nog best wel tegen omdat we ons niet goed genoeg hadden voor bereid. en daarom waarschijnlijk de verkeerde keuzes maken. (maar daar leer je ook van) en er zijn andere die het slechter doen.

Daarna ben ik vrijdag voor een van de eerste keren uitgegaan, gevolg was een gezellige avond, maar een zwaar vermoeide zaterdag. Op zaterdagavond zoals eerder gezegd naar de Kerk geweest en een goede dienst gehad. Al moet ik wel fins leren om mee te kunnen zingen.

Vandaag heb ik ook nog even met een groep geschaats. Zelf heb ik ongeveer 10 km afgelegd door 4 rondjes te schaatsen. ik moet zeggen als Nederlander die kan schaatsen voel je je hier best wel machtig op het ijs, want er zijn genoeg spanjaarden, chineesen enzo die niet kunnen schaatsen wat een heel grappig beeld geeft. Maar toch knap dat ze het willen leren.

Dat waren wel weer mijn belevenissen voor deze week. Ik wens jullie een fijne dag en week, en ik laat wel weer wat van me horen wanneer ik weer wat heb bedacht, of me verveel :)

  • 04 Februari 2013 - 19:09

    Jan & Jennie:

    Als hetw aar is dat je het meeste van je fouten leert, heb je een leerzame week an\chter de rug. In een scheur geschaatst, een auto over het hoofd gezien, een duitser vertrouwd, een belagrijke schakel in the chain gemist. Leuk dat je zoveel goede en gezellige momentn hebt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Student logistiek en technische vervoerskunde. die voor een half jaar op uitwisseling gaat naar Jyväsklyä, Finland.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 18572

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: