Sneeuw, nieuwe ontmoetingen, eerste lessen, engels - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu Sneeuw, nieuwe ontmoetingen, eerste lessen, engels - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu

Sneeuw, nieuwe ontmoetingen, eerste lessen, engels

Blijf op de hoogte en volg Remco

11 Januari 2013 | Finland, Jyväskylä

Daar is het dan weer een nieuw reisverslag. Om iedereen gerust te stellen op zondagavond om 22.00 zijn mijn koffers bezorgd. Ik lag echt net in bed toen ze belden. Het voordeel was echter wel dat ik niet te veel met mijn koffers hoefde te slepen. want het werd tot voor het gebouw bezorgd.

Hier is het gelukkig nog niet zo heel koud, de gemiddelde dag temperatuur ligt rond de 3-5 onder nul. de laagste tempertuur die we hier tot nu toe hebben gehad was rond -14. dit klinkt kouder dan dat het is. Het koudst is wanneer er ook een wind bij zit. Dit gaat namelijk overal door heen waardoor je de kou echt voelt, wanneer je uit de wind staat valt het wel mee met de kou. Al was het hier vorig jaar -35, en de voorspellingen voor volgende week zijn rond -8, en week daarna is -15. Dus misschien gaan we de kant van -35 nog wel op.

Er ligt hier echt overal sneeuw, het is zo dat ze hier graafmachines en buldozers gebruiken om de sneeuwbergen die de sneeuwschuivers maken weg te scheppen en weg te brengen. Die hopen zie je dan ook echt overal. Ze strooien hier ook niet met zout, maar met voornamelijk zand. om er voor te zorgen dat er een ruwe laat op de sneeuw komt te liggen. Ze doen dit zelf op de voet/fiets paden. Bijna alle wegen zijn ook daadwerkelijk samengedrukte sneeuw. en alles is wit.

Op maandag en dinsdag had ik de introductie met alle exchange studenten van JAMK, waarbij je gelijk verschillende mensen ontmoet. Daarna had ik op woensdag mijn eerste lessen (en lesuitval) ik moest officieel van 9.45 tot 17.30. Dus dat was een mooie dag om mee te beginnen. dit werd richting afgebouwd. In deze dagen leer je gelijk veel mensen kennen, al moet ik er wel voor gaan zorgen dat ik ook andere mensen ga spreken als de exchange studenten. Want je hebt hier de engelse en finse logstiek opleiding en in de engelse stromen zitten ook mensen uit verschillende landen. In een klas is bijvoorbeeld de helft russisch. Maar er is bijvoorbeeld een Amerikaan.

Ook hier zijn er docenten in alle soorten in maten. Zo had ik op donderdag electrical engeneering van een zeer zeer zeer enthousiate docent. Die echt constant zat van: Electrical MOOOTHERs, AND DC in SERIES. (dit niet in dezelfde zin maar op die manier gaf hij les. een beetje rond springen en op een vrij drukke manier les geven.

Vervolgens had ik daarna een broekie van een docent met amper gezag die op een heel statische en monotome manier les gaf. Gevolg een slappende klas, want alle energie was door de vorige docent op gebruikt.

Je doet in deze dagen echt veel nieuwe indrukken op. Zo heb ik ook met een franse exchange student staan praten. Die amper engels sprak. Wat ook wel weer een grappige gesprek geeft. Dit voordeel over fransen gaat niet helemaal op want er zijn ook fransen die daadwerkelijk engels spreken.

Vandaag was er een wintersport event bij de skipiste van Jyväskylä, hier zijn we met de meeste exchange studenten heen gegaan om elkaar te ontmoeten en kennis te maken met elkaar. Daarna zijn we met een groepje van 5 (2 keer Nederlands, 1 keer Duits,1 Keer Frans en 1 Keer Spaans) nog gaan snowboarden. Het was happy hour dit betekend dat je voor 16€ voor drie uur lang kan snowboarden (of skiën). Hier hebben wij als student zijnde natuurlijk goed gebruik van gemaakt.

Het is niet een heel groot ski gebied maar het is makkelijk te bereiken van uit Jyväskylä. Dit ga ik zeker nog wel ik een keer doen. Het valt namelijk mee met de prijs.

Ik weet nog niet wat ik dit weekend ga doen (misschien wel de was), maar er zal vast wel ergens een samenkomst zijn van studenten zijn waar ik nog meer nieuwe mensen kan ontmoeten. Verder kijk ik er naar uit om volgende week mijn fiets te krijgen. Waardoor ik ook met de fiets naar school en de piste kan.

  • 12 Januari 2013 - 22:52

    Jan & Jennie:

    Leuk om van je ervaringen mee te lezen. De Scandinavische winter zal je nog wel bezig blijven houden, het is alleen jammer dat de dagen zo kort zijn om er van te genieten. Je foto's laten zien dat ze daar ook al wat vor hebben uitgevonden. Mooie kans om naast engels ook een paar mondjes andere talen te leren. Wordt er op school nog wat geleerd of is dat er alleen voor de belevenissen?
    Wij hadden vandaag ook sneeuw: 0,001 mm
    Goede tijd gewenst

  • 16 Januari 2013 - 19:57

    Carla:

    Hallo Remco, te gek om te lezen dat je bezig bent zoveel mogelijk mensen te leren kennen. Inmiddels hebben wij hier ook sneeuw liggen. In Den Haag wel 15-20 cm. met andere woorden, je hoeft ons geen cm. meer op te sturen. Remco een onwijs te gekke tijd (en een beetje leren) toegewenst. Tot schrijvens,

  • 18 Januari 2013 - 15:45

    Alb:

    Remco
    een leuk verslag van je gelezen
    dat is al even geleden
    elke dag kijk ik uit naar meer berichten of is de berichtgeving bevroren daar in de sneeuw
    hoe zit het eigenlijk met dag en nacht bij jullie
    is het daar nog steeds 20 uur donker per etmaal
    verder lees ziet ik weer uit naar volgend bericht
    groet
    alb

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Student logistiek en technische vervoerskunde. die voor een half jaar op uitwisseling gaat naar Jyväsklyä, Finland.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 18588

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: