Weer een week voorbij Friend Family - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu Weer een week voorbij Friend Family - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu

Weer een week voorbij Friend Family

Blijf op de hoogte en volg Remco

26 Januari 2013 | Finland, Jyväskylä

Hallo Lezers van mijn blog.
Dit keer ga ik weer proberen samen te vatten en te herinderen wat ik in de afgelopen week allemaal heb mee gemaakt.

De afgelopen week heb ik me vooral bezig gehouden met mijn lessen. en de eerste opdrachten die ik uit deze lessen heb gekregen. Daardoor hiernaast heb ik niet heel veel bijzondere dingen gedaan. Ook is het hier niet uitzondelijk koud of hele hoge sneeuw bergen waarover ik zou kunnen vertellen.

Tijdens de lesweek zijn er ook niet heel veel dingen gebeurt die het delen waard zijn. Ik begin me vooral steeds meer thuis te voelen in finland. Mijn gebeurtenissen beginnnen dit keer vooral op de vrijdagavond en zo het weekend in.

Op vrijdag ben ik namelijk door de sneeuw heen aan het fietsen geweest om alle tweede hands winkels in jyväskylä af te struinen naar een paar schaatsen in mijn maat. Want in alle tweedehands winkels hebben ze alleen maar schaatsen van ongeveer maat 37 en kleiner. Waar ik met mijn bescheiden voeten van maat 42-43 toch echt niet in pas.

Maar uiteindelijk aan de andere kant van de stad heb ik ze gevonden. Nu kan ik morgen lekker gaan schaatsen. (kijken of ik dat nog kan). Daar heb ik wel zin in. Om even lekker op het ijs te staan. Er is hier op het grootste meer namelijk een schaats route van 2,4 km. Dus een mogelijkheid om lekker te schaatsen.

Daarna heb ik vandaag kennis gemaakt met een Finse familie. Doormiddel van het FriendFamily programme van Jamk was ik aan deze familie gekoppeld. Het was leuk om deze familie te ontmoeten en kennis met hun te maken. Hierbij waren er ook drie studenten van universiteit Jyväskylä die ook via het friend Family program aan dit gezien waren gekoppeld. Met deze familie en studenten heb ik mij de hele zaterdag bezig gehouden met het praten en elkaar leren kennen. Het was een gezellige dag waarbij ik weer nieuwe contacten heb opgedaan. Waar ik zeker nog een paar ik mee ga afspreken.
(FriendFamily program, is een programma waarbij er finse families aan studenten (die zich inschrijven) worden gekoppeld om op die manier kennis te laten maken met de finse cultuur/levensstijl.)

Dat was het denk ik wel weer voor deze week. Mochten er vragen zijn over mijn reis. Dan hoor ik ze graag, want dat maakt het makkelijker om dit verslag in elkaar te draaien. Tot de volgende keer.

Remco

  • 26 Januari 2013 - 17:54

    Andre:

    Wat is de samenstelling (aantal/leeftijden) van het finse gezin? Ik verwacht dat hier met name ouderen stellen zich voor aangemeld hebben. Klopt dat?

    Wat hebben ze je verteld? Komt er een vervolg of was het eenmalig?

  • 26 Januari 2013 - 21:24

    Jan&Jennie:

    Leuk om te zien dat je een gewone week met heel gewone dingen en heel gewone ervaringen toch weer bijzonder invult. Een ontmoeting met een Fins gezin en een struintocht op zoek naar dat oerNederlandse gevoel, van over water bewegen.
    Ben benieuwd naar wat je leert van de Finse cultuur, gewoonten, gedrag, eten.
    Wens je nog veel van dit soort 'gewone' weken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Student logistiek en technische vervoerskunde. die voor een half jaar op uitwisseling gaat naar Jyväsklyä, Finland.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 18578

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: