vliegtuigen, vliegtuigen en nog eens vliegtuigen - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu vliegtuigen, vliegtuigen en nog eens vliegtuigen - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu

vliegtuigen, vliegtuigen en nog eens vliegtuigen

Blijf op de hoogte en volg Remco

08 Maart 2013 | Finland, Jyväskylä

Groeten vanuit van Finland.

Het is weer zo ver er is een week voorbij en ik moet weer een nieuw reisverslag aanleveren. Dus daar gaan we maar weer. Ik ga weer proberen om mijn afgelopen week samen te vatten. Om zo tot goed beeld te komen van de activiteiten die ik de afgelopen week heb uitgevoerd.

Deze week was voor mij best een intensieve week. Het begon allemaal (oh wat dramatisch) op maandag. De vakantie was voorbij en ik moest weer naar school. Het probleem was alleen dat mijn nieuwe vak, Aircraft and Aviation Operations deze week begon. Dus om 6 uur mijn bed uit want 8 uur (dacht ik tenminste) begon mijn les. Dit bleek een half uur later te zijn. Gevolg Remco die slecht geslapen had was een half uur te vroeg op school.

Maar eerst even wat over het “nieuwe vak” Aircraft and Aviation Operations is een vak over vliegtuigjes en Vliegen. De docent zij het als volgt, ik ga jullie vertellen wat een piloot moet weten, maar niet hoe het precies werkt want dat weet de piloot ook niet. (hij is zelf een gepensioneerde technicus) .

Hierbij ging hij bijvoorbeeld deze week in op de manier dat een vliegtuig wordt bestuurd en welke handelingen hierbij uitgevoerd worden. Verder ging hij in op de instrumenten die er in een vliegtuig aanwezig zijn en hoe die zouden moeten werken. Na een paar lessen had ik al het idee dat ik kon vliegen.

Dit was even om een beeld te geven over de inhoud van de les. Dit is opzich best wel interssant en het is waarschijnlijk het dichts bij vliegen als ik ooit zal komen. (naast het als een passagier vliegen natuurlijk). Het nadeel was alleen dat ik slecht geslapen had en dat het op maandagochtend om 8.30 begon, hierdoor zat ik niet heel erg wakker in de les. (zeg maar gewoon ik viel bijna in slaap).

Gelukkig had ik op dinsdag en woensdag een herkansing want dit vak is een intensief vak waarbij ik in totaal maar drie weken les heb, omdat de lessen allemaal in een korte periode zijn gepropt. Het gevolg daarbij voor mij is dat ik op maandag, dinsdag en woensdag van 8.00 tot 12 dit vak heb. En dit voor 3 weken. (al bijna op een derde Jippie). Daarbij heb ik deze weken ook nog gewoon de meeste van mijn andere vakken. Dit zijn dus soms hele leuke dagen. Ik ben deze week dan ook best wel veel op school geweest. En daarnaast niet zo heel veel gedaan.

Mijn vrijdag (vandaag dus) was eigenlijk mijn kortste dag, met maar een 3 uur les. Het was een soort van weekend. Naast mijn lessen heb ik deze week ook veel tijd besteed aan het schrijven van rapporten aangezien ik nog enkele opdrachten open had staan die best wel wat werk vragen, en daarom was het tijd dat ik me hier eens goed in ging verdiepen.

Het enige wat ik deze week naast mijn lessen en het huishoudelijke werk heb gedaan is dat ik op donderdag met Aircraft and Aviation, naar het vliegveld van Jyvaskyla geweest. Dit is een Hééul groot vliegveld. (1 landingsbaan, 4 vluchten per dag (die allemaal van en naar Helsinki gaan).

Hier hebben we een presentatie gehad over Finavia (beheerder van vliegvelden in Finland). En daarna een rondleiding op het terrein van het vliegveld. Daarbij zijn we echt overal geweest. Dus ook in de verkeersleidingstoren. Dat was zeker weten het leukste van de week, dat ik gewoon in de toren van een vliegveld ben geweest. Hoeveel mensen die daar niet dagelijks komen kunnen dat nou zeggen.

Op die manier zie je dus een vliegveld eens van een hele andere kant.

Dat was het alweer voor deze week. Het is wel grappig om te vermelden dat op het moment dat het in Nederland +15 was, hadden we hier -15. Maar ja jullie krijgen nu weer slechter weer. Dus ongeveer het zelfde als ik vorige week had.

Tot volgende week maar weer,
Oh ja ik deze week ook te horen gekregen dat ik mijn stage gehaald heb en met een 9 heb afgesloten. Dat was even een vreugde momentje.

Remco

  • 08 Maart 2013 - 17:23

    Alb:

    dag remco
    weer een leuk verhaal kun je nog wel slapen na deze lessen of zie je ze vliegen
    gefeliciteerd met je verslag
    het lijkt me wel zwaar deze verslagen te maken want het zal alles in het engels moeten denk ik

    gaat het engesl converseren al makkelijk na drie weken zal dat haast wel je zult nu wel in het engels dromen denk ik haast
    en het fins is dat al een beetje te verstaan

    gegroet maar weer ook van oma
    groet
    alb

  • 09 Maart 2013 - 10:46

    Jan&Jennie:

    ik lees dat je eindelijk dat doet waarvoor je naar Finland bent gegaan: leren op een finse school. Je ziet ze vliegen, komt met je hoofd in de wolken en uiteindelijke gaan ze weer voorbij, dus alle reden om een paar blije weken te hebben met zulke lessen, of lees ik het verkeerd?

  • 09 Maart 2013 - 11:17

    Mariska:

    Gefeliciteerd met je stage cijfer!!!!

  • 09 Maart 2013 - 14:47

    Janitha:

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen. Heb je het ondertussen nog niet gehad met de kou en sneeuw? en wanneer begint het voorjaar ongeveer in Finland?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Student logistiek en technische vervoerskunde. die voor een half jaar op uitwisseling gaat naar Jyväsklyä, Finland.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 18609

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: