Vliegtuigen in Helsinki en Noorderlicht - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu Vliegtuigen in Helsinki en Noorderlicht - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu

Vliegtuigen in Helsinki en Noorderlicht

Blijf op de hoogte en volg Remco

18 Maart 2013 | Finland, Jyväskylä

Hallo allemaal (sorry dat ik iets later ben als anders)

Daar zijn we weer, deze keer een paar dagen later, omdat het even druk is met school. Maar ik heb even de tijd gevonden om toch nog wat te laten weten van wat ik de afgelopen week heb gedaan.

Deze afgelopen week ging mijn vak Aircraft and Aviation weer verder. Dit was dus weer een drukke school week, die op maandag om 8 uur begon. (ik wil niet klagen, maar toch). De eerste drie dagen heb ik verder niet zo heel veel bijzonders gedaan, anders dan werken aan mijn rapporten en mijn lessen volgen.

Al ben ik op dinsdag wel weer gaan snowboarden gewoon om even te ontspannen, en omdat er heeel veel sneeuw was gevallen de laaste twee dagen. Waardoor er een lekker pak sneeuw lag en het snowboarden een stuk makkelijker ging dan de vorige keer. Ik heb heerlijk gesnowboard en ben zelfs aan het oefenen geweest met kleine sprongen.

Op Donderdag en Vrijdag was ik in Helsinki voor twee excursies. (de reden waarom het zo druk was, ik moest daar overnachten). Op deze twee dagen ben ik naar het vliegveld Helsinki-Vaanta en het nationaal vliegtuig museum. Op het vliegveld hebben we twee rondleidingen gekregen, een over het terrein van het vliegveld, waarbij je over de buitenste ronde het hele vliegveld te zien krijgt.

Waaronder ook het altijd drukke onderhouds gedeelte, behalve de dagen dat wij er waren. aangezien op deze afdeling net te horen hadden gekregen dat er 300 van de 900 mensen uit moesten. Gevolg was dat ze allemaal het werk hadden neergelegd, waardoor het hele vliegveld in de stress was.

De andere rondleiding was door de verschillende controlle kamers van Finair. waar ze bepalen hoe een piloot moet vliegen en zorgen dat een vliegtuig weer snel op weg kan. En dat passagiers weten dat een vlucht uitvalt of vertraagd is.

In het vliegtuig museum heb ik verschillende presentaties van Finair gehad over de dagelijkse praktijk binnen vliegtuigmaatschappij. Zoals bijvoorbeeld het beladen, of de kosten van een maatschappij.

Op vrijdagavond had ik een klein feestje waarbij we gezellig met elkaar wat hebben gedronken, (ik viel bijna in slaap, aangezien ik net 3.5 uur in de bus had gezeten en al vroeg op was) Maar het was een gezellige avond. Op zaterdag ben ik druk met school bezig geweest, naar de kerk geweest, vervolgens s'avonds naar het verjaardagsfeest van Wilco (mijn appartement/studie/klas genoot voor wie dat niet weten) geweest.

Omdat we hadden gehoord dat het mogelijk zou zijn om het noorderlicht in Jyvaskyla was ik naar de skihelling gelopen om daar te kijken. Gevolg was dat ik voor 2.5 uur (met -14) buiten heb gelopen. En vervolgens niks heb gezien. Dit was dus niet z'n goed succes. en ik was best wel bevroren toen ik weer thuis was.

Vervolgens had ik beloofd (ik het me nog steeds niet herrinderen, maar beloofd is beloofd) dat ik voor andere mensen zou gaan koken. Dus heb ik dit zondag daar hutspot gemaakt. Op het moment dat we zaten na te tafelen werden we gebeld dat je het Noorderlicht kon zien. Gevolg is dat we naar buiten gerent zijn. en voor de deur naar het noorderlicht hebben staan kijken. (ik ben dus voor niks... ergenis)

Vandaag had ik weer les en ik ben druk bezig met het schrijven van rapporten en het voorbereiden van de tweede supply chain game. Ook moet ik leren voor een examen op donderdag. Druk druk stress, dus had ik besloten om vanavond maar lekker naar de sauna te gaan en te ontspannen. Daar kom ik nu net van terug dus ik ben weer helemaal relaxed.

De groeten en tot de volgende keer,

Remco

  • 18 Maart 2013 - 21:18

    Alb:

    dag remco
    hoe krijg je het klaar iedere week een stuk dat ons het gevoel geeft dat je daar echt m op je plek bent en ook nog wat opdoet wat van belang is voor je studie
    leuk bericht dus
    ik vraag me af wat het straks word als de sneeuw verdwijnt en het echt lente word
    vr goet
    alb

  • 18 Maart 2013 - 22:39

    Mariska:

    Leuk die foto's van het noorderlicht. Daar zou ik ook voor naar buiten rennen...
    En die excursie lijkt me een leuke manier om wat van een wereld te leren waar je anders echt niet komt.
    Veel succes met alle drukte, toetsen, opdrachten.
    Zelf ben ik ook in mijn laatste stageweek, dus die drukte die delen we!
    Mariska

  • 18 Maart 2013 - 23:50

    Jan&Jennie:

    Ik ben blij dat je schrijft na de ontspanning van de sauna enz. Hoe zou zo'n stuk proza eruit zien, als je het zou schrijven in de spanning van de toetsen en opdrachten of de ergernis van bevroren verprutste tijd? Je hebt al diverse keren geschreven dat er meer sneeuw bij kwam, hoe hoog ligt dat ondertussen al? Mooie ervaringen die je opdoet, om jaloers op te worden. Nog een aantal erbij de komende week?

  • 20 Maart 2013 - 21:19

    Ruben:

    Ik krijg wel eens de kriebels als ik die foto's zie! Mooi man!
    Wens je veel succes met school, leren en relaxen..
    groet

  • 22 Maart 2013 - 12:00

    Carla:

    Hallo Remco, Wat een feest om telkens weer je weekberichten te lezen. Geniet er van. Deze ervaringen pikken ze niet mer van je af.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Student logistiek en technische vervoerskunde. die voor een half jaar op uitwisseling gaat naar Jyväsklyä, Finland.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 609
Totaal aantal bezoekers 18598

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: