dit keer wat sneller en met antwoorden - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu dit keer wat sneller en met antwoorden - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Remco Bos - WaarBenJij.nu

dit keer wat sneller en met antwoorden

Blijf op de hoogte en volg Remco

23 Maart 2013 | Finland, Jyväskylä

Hallo alllemaal,
Dit keer een wat sneller reisverslag aangezien de vorige afgelopen maandag was geschreven. Maar om het ritme van een keer per week er in te houden zal ik toch proberen wat van de afgelopen week te vertellen.

Maar eerst zal ik weer eens tijd besteden aan de vragen die de afgelopen twee weken zijn gesteld.

als eerst of het converseren in het engels me al gemakkelijk af gaat, Dit gaat het me zeker, ook met het schrijven van de rapporten is dat echt geen probleem. Het Nederlands is soms zelfs een groter probleem dan het engels, omdat ik gewoon het woord even niet meer weet. Doordat je constant in het engels bezig bent gaat dat engels ook steeds makkelijker, hier had ik eigenlijk na een paar dagen geen last meer van.

Het Fins echter is voor geen meter te verstaan. Dit is een taal die in zodanige mate van het Nederlands, Engels en alle andere talen die een beetje ken verschilt dat ik er niks van kan verstaan. Ik dan ook maar een paar finse woorden, (dit is echter genoeg om de finnen te laten denken dat ik een Fin ben)

vraag drie of ik de sneeuw en kou nog niet te zat ben en wanneer de lente hier begint. Ik moet zeggen da ik de kou hier elke keer nog wel vind mee vallen, aangezien je hier goed tegen kan kleden en het goed went. Het is vaker dat je naar de temperatuur kijkt en ziet dat o het is -5 ik dacht dat het plus was vandaag. Het gevolg hiervan was dat ik ookal een paar keer mijn zomerjas aan heb gedaan als ik boodschappen ging doen. En ik moet zeggen dat ik liever sneeuw op het fietspad heb dan het ijs wat er nu licht. De heuvel die ik afmoet als ik hier op de fiets vertrek is een grote ijsplaat geweest de afgelopen week, gevolg dat je heel voorzichtig naar beneden moet en naar boven een kansloze missie is.

Wanneer de lente precies gaat beginnen weet ik niet, maar als ik het zo hoor staat dat nu op het punt te beginnen, met teperaturen rond het vriespunt, maar er ook wel eens boven. Het gevolg hiervan is dat de fietspaden steeds meer in ijs veranderen, en de meeste sneeuw rustig aan verdwijnt. De wegen zijn over het algemeen helemaal sneeuw vrij. vooral in de berm enzo ligt nog sneeuw.

Maar ik ben al door meerdere finnen gewaarschuwd voor de lente. het zal heel erg nat worden. en er komt een soort na winter, dit houd in dat het in april mei zo weer -20 kan gaan worden, We zullen zien.

De hoeveelheid sneeuw wat er nu ligt is lastig te meten, op sommige plekken naast het pad ligt er nog een halve meter, maar op de meeste plekken begint het rustig aan weg te gaan. Helemaal op de paden die schoongemaakt worden is het helemaal weg.

Oké ik heb alle vragen van de afgelopen twee weken beantwoord volgens mij. En nu wat heb ik deze week nog beleefd.

Het was mijn laatste week van de Aircraft and Aviation module, nu resten er alleen nog twee opdrachten die mijn cijfer voor deze module gaan bepalen. Deze week ben ik met dit vak naar het vliegveld jyvaskyla geweest, maar dit keer naar de andere kant, waar het militaire gedeelte ligt. Al is dit niet een hele grote basis en hebben ze hier alleen transport en trainingsvliegtuigen. Het is toch wel grappig om te bezoeken.

Binnen de lessen van dit vak ging het dit keer inplaats van over vliegtuigen over helicopters en hoe dit werkt.

Bij het vak supply chain management is het weer een simulatie spel begonnen waarbij we goed begonnen, maar het nu toch minder goed gaat als verwacht. Toch is dit heel leerzaam om te spelen.

Voor het vak materials technology had ik deze week een laberatorium opdracht, waar bij we verschillende bewerkingen van metaal bestudeerde. en hoe dit de eigenschappen beinvloed. Om zo een beter inzicht te geven in wat er tijdens het vak geleerd is. Aangezien het examen ook in deze week plaats vond.

De andere vakken had ik niks bijzonders deze week, maar ja het moet ook niet te druk worden.

Vandaag ben ik eindelijk weer gaan sporten ik heb vanochtend een rondje van ongeveer 25 km op mijn mountainbike gereden. Dit ging op zich wel redelijk, maar aangezien het de eerste keer was dat ik weer sportief reed heb ik relatief rustig aan gedaan, ik zat gewoon rustig weg te trappen. Omdat ik op een mountainbike reed had ik ook de mogelijkheid om off road te gaan, waardoor ik op een hele mooie plek langs het meer kwam te rijden. ik moet de volgende keer even een camera mee nemen. Dit was voor mij een van de mooiste plekken die ik hier in jyvasklya heb gezien.

In mijn route van vandaag zaten ook verschillende stukjes waar bij je heel techisch moest rijden, wat het rijden ook wel weer grappig maakt. Ik ga dit zeker vaker doen. (misschien wanneer ik in Nederland ben, zal ik toch een keer naar een moutainbike park in nederland moeten)

Dit was het wel weer voor deze week. Ik zeg tot de volgende keer maar weer.

Oh Ja, volgende week is mijn verjaardag, als je komt laat het even weten, maar ik wordt niet boos, (hooguit verdrietig) als je niet komt.

Remco

  • 26 Maart 2013 - 19:42

    Jan&Jennie:

    langzaam aan begin je fin te worden. Eerst de kou en de sneeuw, dan het eten, genieten van het land, converseren met de mensen, gebruiken overnemen, denken in finse termen, en tenslotte ...
    Wellicht dat je termijn niet lang genoeg is om dat proces helemaal af te maken, het begin is er al.

  • 30 Maart 2013 - 23:07

    Jan & Jennie:

    Onnittelut syntymäpäivä

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Student logistiek en technische vervoerskunde. die voor een half jaar op uitwisseling gaat naar Jyväsklyä, Finland.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 18580

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: